Det er ikke bare i Kongsvinger at kvinnefotballen er i fremmarsj. I en artikkel i «toppserien.no» kan du lese at interessen har eksplodert, og at det settes stadig nye tilskuerrekorder. «Kvinnesatsing gir både samarbeidspartnere og klubber bedre omdømme, og er assosiert med progressive, moderne verdier», heter det i artikkelen.
Noen utvalgte faktaopplysninger fra artikkelen:
- 51% av norges befolkning sier at de får bedre inntrykk av bedrifter som sponser kvinnefotballen. 21% mener det er mer sannsynlig at de kjøper produkter og tjenester fra bedrifter som sponser kvinnefotballen (Sponsor Insight).
- 87% av klubber som har kvinnelag, sier at investering i kvinnefotball har positivt påvirket omdømmet deres. 33% av supportere under 25 mener at klubber som ikke har kvinnelag er assosiert med dårligere verdier (UEFA).
- 57% av kvinnefotballsupportere er kvinner, som er betydelig høyere enn andelen med kvinnelige supportere av herrefotballen (31%). Supportere av kvinnefotball er også yngre enn supportere av herrefotball (35 år vs. 39 år) (Two Circles).
- Arsenal Women har et høyere tilskuergjennomsnitt (31 428) enn åtte Premier League-klubber (She’s A Baller).
Klikk her for å lese hele artikkelen.